Organisatievernieuwing: begin bij de bodem
Veel organisaties voelen de 'pijn' van niet beheerste processen en moeizame prestatieverbetering in de besturing. In plaats van het zoeken naar oplossingen voor betere beheersbaarheid in andere besturing, meer managers, meer procedures en beheerssystemen, wordt gezocht naar de onderliggende oorzaken van een gebrek aan sturing op de werkvloer.Samen met management en medewerkers wordt via systeemkundige analyse, visie conferenties en simulatiespellen, een andere manier van kijken naar de organisatie ontwikkeld. Hierdoor wordt zichtbaar hoe organisatiestructuur, gedrag, onderlinge verhoudingen en prestaties samenhangen.
Management en medewerkers ontwikkelen vanuit deze nieuwe zienswijze een gemeenschappelijke visie op de organisatie van de toekomst.
Vanuit door het management aangereikte globale richtinggevende kaders en organiseerprincipes wordt samen met medewerkers de organisatie verder uitgewerkt: taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, personele inzetbaarheid, resultaatverantwoordelijkheid, maar ook overlegstructuren wijze van samenwerken, en aanspreekgedrag.
Tegelijk wordt er veel aandacht besteed aan de communicatie met alle medewerkers, zodat iedereen is en blijft aangesloten op het ontwikkelproces en hierin meedenkt. In diverse wetenschappelijke publicaties is het succes van deze aanpak aangetoond. Zie hiervoor de lijst met publicaties .